A Little Thing Called Love

Pagi itu macam biasa, empat sekawan yang membersar dari kecil berkumpul di bawah sebuah pohon yang rendang di hujung kampung. Muaz, Anis, Aiman. Salah seorang dari mereka, aku.


"Siapa cepat dia menang!" Laung Muaz yang sedia mengangkat punggung untuk berlari.


"Main tipu!" Jerit pula si Anis. Aiman hanya ketawa sambil berlari menyaingi Muaz dan Anis yang sedia di hadapan.


Aku macam biasa. Ketinggalan.


Muaz kalih belakang. Serta merta langkah aku mati.


Kenapa? Kening terangkat.


"Wei korang pergi dulu. Rumah Aiman" Antara dengar dan tidak Muaz bersuara.


Anis dan Aiman mengangguk perlahan. Mereka terus berlalu.


"Sini." Muaz membongkokkan tubuhnya. Membelakangi.


"Apa?" Soalan bodoh.


"Naik belakang aku"


"Gila."


Belum sempat aku membuka langkah, tangan aku direntap. Kuat.


"Apa!?" Suara ditahan.


"Naik belakang aku." Lembut tapi tegas.


Mengalah. Sepupu kesayangan katakan.


Senyap.


"Wei apa cerita?" Dari jauh Aiman bersuara. Mungkin pelik dengan keadaan kami begini.


"Kaki dia terseliuh tadi."


Tipu. Dia tipu. Muaz tipu. Kenapa?


"Wei pinjam motor kau." Muaz berdiri berhadapan dengan Aiman. Aku masih kekal di belakang Muaz.


Diam.


"Nanti kau pulangkan balik.. Tak pasal bapak aku marah kau bawak lari motor aku"


Ketawa Muaz, Aiman dan Anis pecah. Aku masih membatukan diri. Menggenggam hujung leher baju tee Muaz.





Belakang Muaz aku tumbuk sekuat hati. Dia masih membisu. Membiarkan aku aku berbuat begitu kepadanya.


"Kenapa?" Terasa ada air jernih yang mengalir di pipi. Cepat-cepat aku seka dengan hujung lengan baju tee putih yang tersarung di tubuhku.


"Nangis la puas-puas." Ujarnya lembut.


Air jernih makin laju menuruni pipi. Bagai air sungai yang mengalir laju.


Motosikal diberhentikan di tepi sungai. Muaz turun dan menarik lengan aku untuk mengikuti langkahnya. Tanpa disangka, dia mencempung lalu lempar aku ke dalam sungai yang airnya separas pinggang.


Aku meraup muka. Air sungai yang masuk ke hidung terasa bagai jarum yang mencucuk-cucuk. Terkejut. Kaki yang sakit tadi kembali terasa.


Aku memandangnya. Geram.


"Kaki kau sakit kan?" Dia memeluk tubuh. Senyuman sinis tergantung di hujung bibirnya.


Aku mengetap bibir. Macam mana dia tahu?


Aku yang kesejukan merangkak naik ke tebing. Menggigil. Air sungai macam air kutub selatan! Sejuknya minta ampun.


Dia menarik aku ke dalam pelukannya. Tindakan yang agak drastik itu agak mengejutkan aku. Langkah aku kaku. Anggota badanku terasa bagai dikunci. Lama kami begitu sebelum dia memandang wajahku lama.


Malu.


"Dah. Jom balik. Nanti aku rawat kaki tu."


Senyum.


Guess what? Ini mimpi. Ye aku mimpi. Haha. Gila aku tau.